Trein naar China

Ni Hao!

Na een laatste korte nacht in het hostel in Ulaanbaatar werden wij en de andere Nederlanders en Belgen opgehaald bij ons hostel en naar het treinstation gebracht vanwaar we de laatste etappe van de Trans Mongolie Express zouden afleggen.

We deelden deze keer onze cabine met twee Belse meiden en kwamen tot de ontdekking dat de hele coupe gevuld was met Nederlanders en Belgen. Zo zie je maar, je komt ze overal tegen! :)

Al snel na de eerste stop reden we door de Gobi woestijn, een van de meest ruige woestijnen ter wereld. Het was dan ook erg warm en stoffig buiten. Na een halve dag rijden kwamen we bij de grens van China en het leek wel uren te duren voordat we verder reden en tot onze spijt mochten we de trein niet eens uit. na de paspoort en visum controle werd de gehele trein in een hangar gereden en werd het onderstel van de trein verwisseld (de treinrails in Rusland is een stuk minder breed dan in de rest van de wereld)

Na twee en een half uur reden we dan eindelijk China binnen en mochten we de trein uit op het meest pretpark-achtige station wat we ooit hebben meegemaakt (luidsprekers met klassieke muziek overal, mooi onderhouden plantsoenen en alles spik en span) Daar onze benen gestrekt en eindelijk inkopen kunnen doen voor Aziatische prijzen (tot onze verbazing was Ulaanbataar best duur) In china kost een pakje sigaretten dan ook maar 1 euro (later kochten we een slof camel voor 6,50)

Na onze laatste nacht in de Trans Mongolie Express wakker worden in China met prachtige landschappen. Het mooiste deel van de treinreis was dan ook het laatste gedeelte waar we door enorme bergketens en verscheidene tunnels heenreden.Na iedere tunnel dan ook weer met je neus tegen het raam gedrukt, nieuwsgierig naar wat je nu weer te zien zou krijgen

En dan na 6 nachten en 7 dagen in de trein te hebben gespendeert kwamen we aan op de einstop : Beijing! We zeiden onze mede-treinreizigers vaarwel en gingen op zoek naar een hostel (gelukkig hadden we al een adres van reinout gekregen :) We probeerden een taxi te nemen maar de chauffeurs stopten niet, negeerden ons of weigerde ons simpelweg te brengen. Een aardige oude behulpzame chinese oude man met een wandelstok zag ons moeilijk doen en besloot ons te helpen met het zoeken naar een taxi. De eerste 5 chauffeurs weigerden te rijden (voor ons een raadsel waarom) en begonnen bijna ruzie te maken met de oude man. Na eindelijk een taxi gevonden te hebben kwam de aap uit de mouw, 20 Yuan vroeg de oude man voor zijn diensten! (2 euro) De taxi kostte ons uiteindelijk 23 Yuan. Het blijkt dan ook erg lastig te zijn een taxi te laten stoppen en inmiddels weten we dat we eerste in moeten stappen en dan pas laten zien waar we heen willen ;)

Beijing is een stad van uiterste, huisjes van 100 jaar oud, een eindje verderop wolkenkrabbers in de raarste vormen, oud en nieuw door elkaar heen.Een miljoenenstad met de oppervlakte van belgie, oude tempeltjes en rare manga reclameborden van de politie. Overal bakfietsen met marktkraampjes, rijdende wokrestaurants,fietsers, brommers en scooters. Iets te eten vinden wat je herkent is moeilijk en een supermakt inlopen een hele belevenis. Tot nu toe hebben we nog niet heel veel van de stad gezien en morgen gaan we dan ook een kijkje nemen in de verboden stad, de bekende tempels en de chinese muur bezichtigen.

Over een paar dagen nemen we een treinnaar Wuhan (centraal China)waarwevia couchsurfen een adres hebben gevonden waar we kunnen verblijven (iets wat in beijing ons niet isgelukt) en een tour door de stad krijgen.

Na Wuhan willen we doorreizen naar Liuzhou waar we onze vriend Chris gaan opzoeken nadat we hem al 2 jaar niet gezien hebben. Hij kan ons dan ook wegwijsmaken in dit vreemde land en onsiets bijbrengen over de cultuur

Groeten uit China!

Ellenoor & Arnoud

p.s. erg leuk om alle reacties te lezen , groeten aan iedereen thuis en het gaat allemaal erg goed hier, hopelijk in Breda ook!

Trans Mongolie Express

Ondanks de prachtige oude gebouwen en metrostations in Moskou waren we blij na drie dagen de stad te verlaten. De constante drukte was iets waar we aan moesten wennen (Moskou heeft grofweg zo'n 15 miljoen inwoners) en de bewoners waren erg nors en spraken nauwlijks engels wat het erg moeilijk maakt om in de stad te navigeren

Gelukkig hadden we de treinreis en onze overnachtingen van te voren al geregeld en zo werden we ook van ons hotel opgehaald en naar het treinstation gebracht om de Trans Mongolie Express te nemen. Het bleek de chinese trein te zijn compleet met chinese bemanning (die erg vriendelijk en vooral erg grappig waren)

Onze slaapcabine bestond uit 4 bedden waarvan de onderste twee als zitbank dienden. Onze cabine was uitgerust met bagageruimte, een tafel, ventilator en (lees)lampjes, al met al veel confortabeler als we verwacht hadden. Ook hoefden we de cabine niet de delen met twee anderen (wat normaal wel het geval is maar de trein was niet volgeboekt)

Bij aankomst ontmoetten we gelijk al 4 engelse reizigers en een spaanse man die in onze coupe zaten. Bij vertrek was de sfeer vrolijk en opgelaten, eindelijk op de Trans Mongolie Express!

De treinreis was een hele ervaring en de landschappen prachtig. Het was een rustige en ontspannen manier van reizen omdat je niet meer kon doen dan naar buiten kijken en af en toe de trein rondlopen. De uitgestrekte bossen en steppe's van Siberie en de kleine russische dorpjes, de bergketens voor Mongolie waren onvergetelijk. Maar het was fijn om na 4 dagen en 5 nachten eruit te gaan om je benen te strekken, te douchen en om van een maaltijd te genieten die niet bestond uit instant noodles en ingeblikte bonen :)

Op het moment dat we in Ulaanbataar (de hoofdstad van Mongolie er uit mochten bevonden we ons ineens in Azie. De mensen zagen er aziatisch uit, overal druk en chaotisch verkeer dat zich al claxonerend een weg baant en drukke reclame borden in allerlei kleuren. Oversteken op zich is al een avontuur :)

Het echte leven van de stad hebben we ontdenkt toen we een nacht hebben verbleven in de ger van Oogii in het ger-district van de stad. Het was een leuke en leerzame ervaring om te gast te zijn in haar ger en het allerdaagse leven mee te maken. Helaas is de paarden-trek niet meer gelukt aangezien we maar 4 dagen in Ulaanbataar verblijven.

Morgen zullen we weer verder gaan reizen met de Trans Mongolie Express naar Beijing, China!

Groeten uit Mongolie!

Laatste dagen Europa

Na een heerlijk weekend te hebben gehad in Talinn (de hoofstad van Estland) zijn we naar Loksa gelift, gelegen in een enorm natuurgebied in het Noorden van Estland, prachtige natuur en een prachtig strand. 's Nachts werd het er erg koud en opvallend was dat het de hele nacht niet donker werd omdat we zo noordelijk zaten. Via de website Couchsurfers (een website waar je mensen van over de hele wereld kan vinden die hun huis beschikbaar stellen voor reizigers, of je een tour in hun stad willen geven e.d.) hebben we een plek gevonden in Tartu waar we een hele aardige geschiedenis student hebben getroffen (Indrek) die zijn huis beschikbaar stelde voor ons. Hij gaf ons een tour door de stad en wist vele interesante dingen over zijn stad en land te vertellen.

Voor het weekend wouden we in Riga zijn vanwaar we een trein konden nemen naar Moskou. Na een laatste nacht op het strand te hebben geslapen in Kabli namen we afscheid van Estland en kregen op een dorpsweg (waar eens in de 10 minuten een auto voorbijkwam) een lift direct naar Riga van een aardige Est in een Mini

Toen we eerder in Letland aan het liften waren hebben we een studente ontmoet in Liepoja die studeerde in Riga. Zij nodigde ons uit om in haar studentenkamer te verblijven en gaf ons een tour door de stad, later hebben we het nachtleven in Riga verkent en het studentenleven van Letland meegemaakt ;)

Vandaag gaan we de trein van Riga naar Moskou nemen die 16 uur gaat duren (ongeveer 1000 km.) en na twee nachte Moskou zullen we de Trans Mongolie Express nemen die ons dwars door Rusland en Mongolie zal voeren en uiteindelijk in Beijing zal stoppen.

Via Couchsurfen hebben we een gezin gevonden in Ulaanbataar (de hoofdstad van Mongolie) die net buiten de stad in een Ger (of Yurth, een traditionele Mongoolse tent-woning) wonen en waar we een nacht kunnen slapen en de echte Mongoolse cultuur mee kunnen krijgen

Groeten uit Letland !

Update

Voor het eerst de blog geupdate en het is eindelijk gelukt alle foto´s up te loaden en de route aan te geven op de kaart, wat ons 3 uur gekost heeft ;-)

Geniet ervan en de volgende keer zullen we de verhalen erbij schrijven, een computer of internetcafe blijkt vaak lastiger als we gedacht hebben dus het kan soms even duren voordat we kunnen updaten

Groeten!

Berlijn

Nu gaat het echt beginnen alles geregeld gepakt en gedaan,

eindelijk op weg naar berlijn.

Met een overvolle auto vol zooi en vrienden en ja hoor FILE!!

Na een paar uur vertraging dan toch eindelijk op de plek van bestemming, mooi appartement met genoeg bedden ruimte en een prachtig uitzicht.

Na gezellig drinken en roken genieten van welverdiende rust

De volgende dag Berlijn verkennen, veel mooie gebouwen en oude communistische dingen gezien, ook een leuke expo gevonden in een voormalig kraakpand.

Daarna lekker gegeten en ´s avonds in het appartement genoten van een drankje en het gezelschap van Johan Reinout Wesley en Roy

De volgende dag op tijd uit bed inpakken en naar een parkje voor ontbijt, lekker in de zon zitten picknicken en afscheid genomen van onze vrienden.