Trans Mongolie Express

Ondanks de prachtige oude gebouwen en metrostations in Moskou waren we blij na drie dagen de stad te verlaten. De constante drukte was iets waar we aan moesten wennen (Moskou heeft grofweg zo'n 15 miljoen inwoners) en de bewoners waren erg nors en spraken nauwlijks engels wat het erg moeilijk maakt om in de stad te navigeren

Gelukkig hadden we de treinreis en onze overnachtingen van te voren al geregeld en zo werden we ook van ons hotel opgehaald en naar het treinstation gebracht om de Trans Mongolie Express te nemen. Het bleek de chinese trein te zijn compleet met chinese bemanning (die erg vriendelijk en vooral erg grappig waren)

Onze slaapcabine bestond uit 4 bedden waarvan de onderste twee als zitbank dienden. Onze cabine was uitgerust met bagageruimte, een tafel, ventilator en (lees)lampjes, al met al veel confortabeler als we verwacht hadden. Ook hoefden we de cabine niet de delen met twee anderen (wat normaal wel het geval is maar de trein was niet volgeboekt)

Bij aankomst ontmoetten we gelijk al 4 engelse reizigers en een spaanse man die in onze coupe zaten. Bij vertrek was de sfeer vrolijk en opgelaten, eindelijk op de Trans Mongolie Express!

De treinreis was een hele ervaring en de landschappen prachtig. Het was een rustige en ontspannen manier van reizen omdat je niet meer kon doen dan naar buiten kijken en af en toe de trein rondlopen. De uitgestrekte bossen en steppe's van Siberie en de kleine russische dorpjes, de bergketens voor Mongolie waren onvergetelijk. Maar het was fijn om na 4 dagen en 5 nachten eruit te gaan om je benen te strekken, te douchen en om van een maaltijd te genieten die niet bestond uit instant noodles en ingeblikte bonen :)

Op het moment dat we in Ulaanbataar (de hoofdstad van Mongolie er uit mochten bevonden we ons ineens in Azie. De mensen zagen er aziatisch uit, overal druk en chaotisch verkeer dat zich al claxonerend een weg baant en drukke reclame borden in allerlei kleuren. Oversteken op zich is al een avontuur :)

Het echte leven van de stad hebben we ontdenkt toen we een nacht hebben verbleven in de ger van Oogii in het ger-district van de stad. Het was een leuke en leerzame ervaring om te gast te zijn in haar ger en het allerdaagse leven mee te maken. Helaas is de paarden-trek niet meer gelukt aangezien we maar 4 dagen in Ulaanbataar verblijven.

Morgen zullen we weer verder gaan reizen met de Trans Mongolie Express naar Beijing, China!

Groeten uit Mongolie!

Ellenoor & Arnoud

Andrea

Leuk joh! Waar is de foto van de Yurt?

sjaak

wreed verhalle ouwe....lach me kapot hier. broer geniet ervan kijk uit ,de groeten aan ellenoor. sjaak

hier met noud vorstenbosch

hallo Ellenoor en arnoud. ik heb jullie verhaal gelezen leuk is dat met die Trans mongolie express. hey arnoud ij heb al meer gezien van de wereld dan je eigen vader. nou op naar Beijing china. nou arnoud en lelenoor het gaat jullie goed . de groetjes. die papa.

slaperd1@hotmail.com

hoi, arnoud en ellenoor, wat een gezoek, maar ik heb hem. alles goed heb ik gehoord, wat een ervaring liefsvan wil en dianasxxxxxxxxxxxxxxxxx

mike

lol...instant noodles en ingeblikte bonen:)