Trein naar China

Ni Hao!

Na een laatste korte nacht in het hostel in Ulaanbaatar werden wij en de andere Nederlanders en Belgen opgehaald bij ons hostel en naar het treinstation gebracht vanwaar we de laatste etappe van de Trans Mongolie Express zouden afleggen.

We deelden deze keer onze cabine met twee Belse meiden en kwamen tot de ontdekking dat de hele coupe gevuld was met Nederlanders en Belgen. Zo zie je maar, je komt ze overal tegen! :)

Al snel na de eerste stop reden we door de Gobi woestijn, een van de meest ruige woestijnen ter wereld. Het was dan ook erg warm en stoffig buiten. Na een halve dag rijden kwamen we bij de grens van China en het leek wel uren te duren voordat we verder reden en tot onze spijt mochten we de trein niet eens uit. na de paspoort en visum controle werd de gehele trein in een hangar gereden en werd het onderstel van de trein verwisseld (de treinrails in Rusland is een stuk minder breed dan in de rest van de wereld)

Na twee en een half uur reden we dan eindelijk China binnen en mochten we de trein uit op het meest pretpark-achtige station wat we ooit hebben meegemaakt (luidsprekers met klassieke muziek overal, mooi onderhouden plantsoenen en alles spik en span) Daar onze benen gestrekt en eindelijk inkopen kunnen doen voor Aziatische prijzen (tot onze verbazing was Ulaanbataar best duur) In china kost een pakje sigaretten dan ook maar 1 euro (later kochten we een slof camel voor 6,50)

Na onze laatste nacht in de Trans Mongolie Express wakker worden in China met prachtige landschappen. Het mooiste deel van de treinreis was dan ook het laatste gedeelte waar we door enorme bergketens en verscheidene tunnels heenreden.Na iedere tunnel dan ook weer met je neus tegen het raam gedrukt, nieuwsgierig naar wat je nu weer te zien zou krijgen

En dan na 6 nachten en 7 dagen in de trein te hebben gespendeert kwamen we aan op de einstop : Beijing! We zeiden onze mede-treinreizigers vaarwel en gingen op zoek naar een hostel (gelukkig hadden we al een adres van reinout gekregen :) We probeerden een taxi te nemen maar de chauffeurs stopten niet, negeerden ons of weigerde ons simpelweg te brengen. Een aardige oude behulpzame chinese oude man met een wandelstok zag ons moeilijk doen en besloot ons te helpen met het zoeken naar een taxi. De eerste 5 chauffeurs weigerden te rijden (voor ons een raadsel waarom) en begonnen bijna ruzie te maken met de oude man. Na eindelijk een taxi gevonden te hebben kwam de aap uit de mouw, 20 Yuan vroeg de oude man voor zijn diensten! (2 euro) De taxi kostte ons uiteindelijk 23 Yuan. Het blijkt dan ook erg lastig te zijn een taxi te laten stoppen en inmiddels weten we dat we eerste in moeten stappen en dan pas laten zien waar we heen willen ;)

Beijing is een stad van uiterste, huisjes van 100 jaar oud, een eindje verderop wolkenkrabbers in de raarste vormen, oud en nieuw door elkaar heen.Een miljoenenstad met de oppervlakte van belgie, oude tempeltjes en rare manga reclameborden van de politie. Overal bakfietsen met marktkraampjes, rijdende wokrestaurants,fietsers, brommers en scooters. Iets te eten vinden wat je herkent is moeilijk en een supermakt inlopen een hele belevenis. Tot nu toe hebben we nog niet heel veel van de stad gezien en morgen gaan we dan ook een kijkje nemen in de verboden stad, de bekende tempels en de chinese muur bezichtigen.

Over een paar dagen nemen we een treinnaar Wuhan (centraal China)waarwevia couchsurfen een adres hebben gevonden waar we kunnen verblijven (iets wat in beijing ons niet isgelukt) en een tour door de stad krijgen.

Na Wuhan willen we doorreizen naar Liuzhou waar we onze vriend Chris gaan opzoeken nadat we hem al 2 jaar niet gezien hebben. Hij kan ons dan ook wegwijsmaken in dit vreemde land en onsiets bijbrengen over de cultuur

Groeten uit China!

Ellenoor & Arnoud

p.s. erg leuk om alle reacties te lezen , groeten aan iedereen thuis en het gaat allemaal erg goed hier, hopelijk in Breda ook!

stor

Na dit te lezen gaat het iets minder goed... :)

mama en sjakie

zooooo echt te gek hoor wat julie doen zit met spaning naar julie verhalen te lezen wat een ries zeg nou greotjes van ons allemaal kussjes mama

Andrea

Leuk om te lezen! Ga nu gauw de foto's kijken :)

Andrea

Je moet ingelogd zijn op 'flickr' voor een reactie op de foto's, dus vandaar dat ik het hier zet :)

Ziet er mooi uit zeg, dat landschap in China! En geen lotusbloemen eten, he? Je weet wat er dan gebeurt ;)