Luieren in Laos & Chaos in Cambodja

Soesrayi !

Lieve Lezers, het is weer tijd voor een nieuw verhaal uit het verre oosten!

Laos was een geweldige ervaring en een prachtig land om te zijn. Na alle hectiek van China hebben we het in Laos rustig aan gedaan en vooral veel genoten van de zon en het heerlijke eten

In het noorden van Laos, in Luang Namtha zijn we 4 dagen gebleven en het dorpje verkent. De omgeving verkenden we met een scooter die we gehuurd hadden. De meeste mensen leven er nog in houten huisjes en het leven is er simpel en ongecompliceert.

In Luang Namtha ontmoette we een Nederlandse reiziger die ons aanraadde om naar een kleine plek genaamd Non Kiaw te gaan en vanuit daar een boot te nemen naar Luang Prabang. We verbleven twee dagen in Non Kiaw in een houten hutje voor 3 euro per nacht. We namen samen met een een Israelisch stelletje, een franse kerel, een amerikaanse engels leraar en een Duitse schrijver de boot naar Luang Prabang. Het was een prachtig om met de boot over de rivier te varen. We passeerden kleine dorpjes waar kinderen in het water speelden en zagen waterbuffels verkoeling zoeken in het water. Na een lunchpauze op een drijvend restaurant bevonden we ons op de Mekong, de grootste rivier van Zuid Oost Azie! (foto's komen later)

Tijdens de schemering kwamen we aan in Luang Prabang, de vroegere hoofdstad van Laos en nu werelderfgoed volgens Unesco. Gelukkig wist de franse kerel een goed en goedkoop guesthouse en bracht ons en het Israelische stelletje erheen. Al snel kregen we een mooie kamer voor 5 euro per nacht. Daarna aten we gezamelijk in een van de vele restaurants.

Luang Prabang voelt meer aan als een klein dorp en is gevuld met oude (kononiale) gebouwen en tempels. Als je daar door de straten loopt voelt het alsof je 100 jaar terug bent in de tijd. We bezochten de watervallen in de omgeving van de stad en trokken dagelijks op met het Israelisch stelletje, Tomer en Dana

Na een week werd het toch weer tijd om verder te gaan en besloten we de bus naar de hoofdstad, Vientien te nemen. De wegen in Laos zijn een grote gatenkaas en het duurd dan ook extreem lang om ergens te komen. Maar dat is dan ook Laos, alles op het gemakske.

We zouden er 9 uur over doen maar naar 6 uur waren we pas in een stad genaamd Vang Vien en waren we pas op de helft. Het was al half 1 s nachts en we besloten maar de bus uit te gaan. We vonden al snel een guesthouse en rookten een sigaretje op het balkon toen we ineens het Israelische stelletje zagen lopen! We riepen ze en Dana bleek jarig te zijn, we dronken samen een biertje en ze vertelden ons van hun accomodatie. Een bungalow park aan de andere kant van de rivier. Bungalow is dan wel veel gezecht, want het zijn simpele houten huisjes met een tweepersoonsbed, muggennet en verande met hangmat. De volgende dag namen we daar onze intrek voor 3 euro per nacht! (het lijkt wel of het steeds goedkoper word)

In Vang Vien verkenden we de omgeving met scooters en reden door zandweggetjes vol hobbels en stenen door kleine dorpjes, omringt door de prachtige bergen. Soms moest je uitwijken voor een koe of een stel kippen of door een modderpoel rijden. We reden naar een rivier waar we zwommen in het azuurblauwe water en bezochten een grot in de bergen, een hele ervaring! We hadden het goed naar ons zin en trokken weer veel op met Tomer en Dana maar het werd toch weer tijd om verder te reizen na 4 dagen...

We namen een lokale bus naar de hoofdstad, Vientiane. Er zaten aleen maar lokale mensen in de mini bus en ze keken ons dan ook verbaast aan dat we niet de airconditioned toeristen bus namen maar het was een hele ervaring. Soms werd je van je bankje gelanceert als we weereens door een enorm gat in de weg reden. In Laos is een geasfalteerde weg dan ook echt een luxe

De hoofdstad was niet veel aan, het guesthouse best duur en alles was er om 11 uur s avonds al gesloten. We bezochten That Luang, het meest heilige monument van Laos terwijl er een Boedhistisch festival bezig was. Het kleurde oranje van de monikken gewaden en overal luide muziek. That Luang was een enorme goud gekleurde tempel in de traditionele Stoepa vorm van Zuid Oost Azie.

Vanuit Vientiane namen we na 2 nachten de slaapbus naar het zuiden van Laos. Tot onze verassing moesten we het bed delen en kregen we geen eigen bed. Weinig slaap in het kleine bedje en na 12 uur reizen kwamen we dan vermoeid aan in Pakse. We wouden er maar een dag verblijven want we waren op doorreis naar Si Phan Don. In het zuidelijkste puntje van Laos splitst de Mekong zich op in twee grote zijvertakkingen en tientallen kleinere vertakkingen waar zich er 4000 eilanden in de Mekong bevinden

De volgende dag namen we een Tuk Tuk bevuld met 20 mensen en 5 kinderen, allemaal lokale mensen. Onderweg werd er ook nog eens een kapotte scooter opgeladen en de Tuk Tuk zat dan ook bomvol! We namen de veerboot naar het grootste eiland en verbleven er twee nachten.s Avonds genietend van het uitzicht over de Mekong en de rust en de stilte van het eiland.

We konden nog maar een weekje verblijven in Laos dus we wouden wat meer van de eilanden verkennen en namen de boot naar een ander eiland, Don Det en vonden er al snel een bungalow voor 2 euro per nacht aan de zonsondergangs-zijde van het eiland. s Avonds kon je vanuit je verande in je hangmat de zonsondergang over de Mekong zien! De eerste dag kregen we een flyer aangereikt met de muziekstijlen die Arnoud graag draait (reggae en dubstep) en gingen naar de bar om te vragen of Arnoud er mocht draaien. De eigenaar, een thaise man, vond het gelijk goed en de rest van de week was Arnoud er vaste DJ. We kregen drinken en eten en werden er met open armen ontvangen. De bar organiseerde ook elke dag een gratis bootrit naar een mini eiland vanwaar je de zonsondergang kon bezichtigen. Met een koude Beerlao in de hand naar de zonsondergang zien was dan ook hemels......

Na 5 dagen moesten we het eiland verlaten, geen geld meer en onze visum bijna verlopen en geen pin automaat op het eiland (er was niet eens een weg op het eiland) We wouden er graag nog langer blijven maar toch maar weer verder reizen...bestemming Cambodja!

Na een bootrit en een busrit bevonden we ons bij de grensovergang waar we 30 dollar betaalden en een stempel kregen voor 30 dagen. Het was gelijk chaos, eerst werd ons verteld dat we in de ene bus moesten gaan zitten. Toen moesten we ineens weer in een andere bus en na 40 minuten zaten we weer in de bus waar we als eerste inzaten

We snapten er niks van en de chauffeurs blijkbaar ook niet. Maar ach, je leert er mee omgaan als je reist in Zuid Oost Azie, alles werkt er maar half lijkt het wel :) Na een paar uur kwamen we in het eerste stadje aan, Stung Treng, een rommelige en stoffige bedoeling. Na een nacht besloten we dan ook maar weer te gaan naar Kratie, de volgende stad. Ook daar was niks te doen en de overweldigende chaos en rommel maakte het niet een gezellige plek om te verblijven.

Via couchsurfen konden we in de hoofdstad, Phnom Penh verblijven dus de volgende dag namen we een bus naar de hoofdstad. We belden onze host, Eric op en hij vertelde de Tuk Tuk chauffeur hoe te rijden. We kwamen aan in het enorme huis van Eric met 7 kamers met badkamers en een ernorm dakterras. We werden wederom met open armen ontvangen en kregen een eigen kamer met badkamer en ventilator. Er verbleven zo'n 10 andere couchsurfers daar dus we verkenden de stad met z'n allen en het was een gezellige bedoeling!

We kwamen erachter dat er 2 amerikaanse jongens waren (Peter en Craig) met hetzelfde idee als wij, 1 week aan het strand relaxen en genieten van het strandleven. Samen namen we de bus naar Sihanoukville en vonden we 2 minuten van het strand lopen een bungalow park waar we onze intrek namen voor 4 euro per nacht. Overdag zwommen we in de zee en zaten we te zonnen op het strand, heerlijk luieren! We hoorden dat er tientallen tropische eilanden te vinden waren valkbij de stad en informeerdern er naar bij de Franse eigenaresse van het bungalow park. Ze vertelde ons dat ze een eiland wist waar praktische niemand woonde (er was een guesthouse) en waar we konden kamperen voor twee nachten.
Ze regelde alles voor ons, slaapmatten,muggennetten,eten en water en kookgerei en de bootrit naar en van het eiland. Als er iets zou zijn, zouden we van het eiland worden gehaald in 15 minuten. Samen met Peter en Craig besloten we naar het eiland te gaan. Na een half uur in de Tuk Tuk ontmoette we een fransman die de boot bestuurde. Hij had zelf 3 jaar op het eiland gewoont en gewerkt en zette ons af bij een verlaten strand en liet ons zien hoe we kleine schelpdieren konden vinden in de zee om te eten.Al snel maakten we ons kamp en verzamelden we brandhout en verkenden we de omgeving.De franse vrouw had ons een enorme hoeveelheid aan eten en fruit meegegeven dus s avonds aten we een heerlijke maaltijd van het kampvuur. De drie dagen dat we er zaten waren heerlijk, zwemmen in de azuurblauwe zee, niemand te zien, wandelen door de jungle en schelpdieren verzamelen. Het was fijn weer eens te kamperen en het was een droom die uitkwam om op je eigen tropisch eiland te zijn :)
Morgen zullen we vertrekken naar Siem Reap om de eeuwenoude tempels van Angkor Wat te bezoeken (we zullen veeeel fotos maken :)) en dan richting Thailand!
We hopen dat alles in Breda goed is en we willen iedereen fijne feestdagen wensen!!
Groeten,
Ellenoor en Arnoud

diana

jongens wat een leven geniet er maar van dat maak je maar eenmaal in je leven mee xxxxxxxxxdiana

mamma

ja jullie droom is dog maar uitgekomen prachet hoor

hallo hier met die pa.pa vorstenbosch.

hallo arnoud & Eelenoor. he he Eindelijk zeg weer eens een reisverhaal. de laatse was op 24-10-2011 bye bye china hello laos. en nou ben je weer veder gereist naar cambodja. natuurlijk heb ik jullie reisverhaal gelezen. wat mooi zeg echt prachtig voor jullie. arnoud en Ellenoor als ik jullie reisverhaal lees dan schieten de tranen in mijn ogen zo mooi vind ik dat. en dat is echt waar. hey dj draaije maar reggae en dubstep ha.ha. arnoud je schrijf over je eigen tropisch eiland mooijer kan het toch niet lekker samen met Ellenoor. jaaaaaaaaaaaa. dat is een droom. nou jongen ik wens jullie ook fijne feestdagen toe. de groetje van mijn. I love you. ps. op naar Thailand. xxx

Shakti en Rob

Lieve Ellenoor en Arnoud
wij vinden het fijn voor jullie dat het zo goed gaat !
Het gaat goed met de kat.Omdat het een kater is hebben wij hem Kadjika genoemd(=degen die zonder geluid loopt).
Het is een lieverd!
Liefs en goede reis verder

Marlies en Rob van der Pol

Volgens ons hebben jullie een geweldige tijd daar in Azië. En wat kun je toch veel doen in 5 maanden. Veel komt ons bekend voor. De hardsleepers in de treinen in China (hartstikke gezellig maar je moet niet helemaal boven liggen). Lijang en de Naxi die daar in de buurt wonen (heb nog een cd met Naxi-muziek). Het prachtige en rustige Luang Prabang in Laos en op een terrasjes aan de Mekong zitten met een BeerLao. Het fijne strand van Sihanoukville waar je met je voeten in het zand kunt genieten van de fijnste verse zeevruchten en dat voor een paar Euro.
Maar jullie hebben ook nog veel te goed. Van Ton en Marian hoorden we dat jullie alweer in Goa in India zitten.
Jullie Nieuwjaarskaart van Peking en gepost in Cambodje kwaam eergisteren 27 december aan. Dank jullie wel voor de goede wensen.
Ook jullie namens Marlies en mij nog een fijn en gelukkig 2012. We blijven de blog volgen.

diana

bedankt voor de kaart helemaal uit china geweldig eneen heel goed nieuwjaar xxxxxxxxxxxxxxxx

Judith

hallo jonges, wij zijn ook bijna in cambodia, dus zijn we een beetje tips aan het sprokkelen. hoe heette dat eiland dicht bij sihanoukville? klinkt heerlijk!!!
liefs en nog een goeie reis!