Ontspannen op het Strand : Goa - India

Namaste

Hier een verhaal uit Goa ! Waar we nog steeds vertoeven na bijna een maand

Laten we beginnen met een minder leuke mededeling : we zijn onze camera kwijtgeraakt! Dus geen mooie foto's meer voor op het blog :-(Maargoed als dat het ergste is wat ons overkomt dan gaat alles toch heel erg goed :)

Op 26 December kwamen we aan in Mumbai, India na een vlucht van 4 uur vanuit Bangkok. Gelukkig waren we zo door de controles heen en konden we India gaan verkennen! Gelijk zagen we de enorme krottenwijken naast het vliegveld en alles zag er oud uit, de taxi's zagen eruit alsof ze nog uit de jaren 50 afkomstig waren (wat waarschijnlijk ook zo is ;) Na een half uurtje zoeken vonden we een taxi plek waar we vante voren konden betalen dus geen gedoe met afdingen en onderhandelen voor de prijs. We namen de taxi naar het treinstation vanwaar we gelijk door konden gaan naar Goa (Mumbai is de grootste stad van India dus enorm chaotisch en vies, niet een leuke plek om langer te verblijven)

Wat ons opviel is dat de eerste mensen waar we mee spraken wel Engels spraken maar op zo'n vreemde manier dat je er niets van begreep :) Op het treinstation werden we dan ook van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst in de ene rij, waren we eindelijk aan de beurt werd ons verteld dat we weer in de andere rij moesten gaan staan en zo gaat dat door terwijl er 20 mensen om je heen staan je aan te kijken....India kan soms een overweldigend land zijn

Wij vonden een vrouw die ons meenam naar een klein reisbureau waar we de tickets a la minute kregen (maar natuurlijk wel meer betalen) Maar we waren al blij dat we de grote stad uit konden. Eerst een lokale trein genomen om op het goede station te komen, helemaal op elkaar gepakt in de overvolle trein maar met een groep aardige jongeren die ons het juiste station aanwezen. We zagen mensen op de trein springen terwijl hij al aan het rijden is...iets wat je aleen in India ziet ;-)

We kwamen aan bij het goede station en aten wat op het station (het eten op de stations is super lekker en kost drie keer niks) en wachten en paar uur op onze trein. We ontmoette wat aardige Indiase jongeren die ook op de trein naar Goa aan het wachten waren, ze gingen met een hele groep naar een festival. Toen de trein aanmaal aankwam zochten we onze bedden en legden onze spullen weg. De trein was tot onze verbazing veel schoner dan die in China en veel rustiger. We deelden onze slaapkabine met een groep Indiase jongeren uit Mumbai die ook onderweg waren naar het festival en al snel raakten we aan de praat en we leerden wat Indiase woorden, gerechten en over de cultuur. In de trein was er geen conducteur te bekennen dus lekker uit het raam roken. Midden in de nacht stopte de trein ineens en bleef zo drie uur staan. Niemand kon ons vertellen wat er aan de hand was en waarom we zo lang stopte. Maar we sliepen heerlijk in de trein en naar 5 uur vertraging kwamen we eindelijk aan in Goa!

We namen een taxi naar Arambol (een dorp aan het strand in het noorden van Goa waar we wisten dat Han zou zijn) Maar toen we aankwamen was het al donker en konden we Han niet vinden. We namen een kamer voor een nacht en aten wat op het strand. De volgende dag gingen we op zoek naar Han die ergens op het strand zou zijn. We liepen een tijd rond en opeens zagen we han in zijn omslagdoek op het strand lopen! Hij was blij om ons te zien en we aten en praatten bij. Hij regelde ook een hut op het strand voor ons voor 200 Roepi (=3euro) De dagen daarna aten we elke avond op het strand voor een paar euro en overdag zwommen we in de zee en relaxten we op stranbedden (het strandleven ;) Han gaf ons ook een tour van het dorp en de omliggende stranden en stelde ons aan zijn vrienden voor. We hadden het enorm naar ons zin en het was dan ook superleuk om weer een vriend te ontmoeten naar de lange reis samen

Via internet kregen we te horen dat een andere vriend van ons, Joris ook naar Goa zou komen op oudjaardag. Toen hij aankwam wist hij ons enorm blij te maken met een stuk Old Amsterdam die we gelijk opaten samen met Han :) Joris sliep even bij in de hut naar zijn lange en vermoeiende vliegreis van 10 uur en 18 uur onderweg zijn vanuit Breda! 's Avonds maakten we hem wakker en aten we een goede Indiase maaltijd voor een paar euro. We haalde een fles rum voor 2 euro voor het nieuwjaar en genoten van het vuurwerk op het strand.

We hadden ons voorgenomen om Han zwemles te gaan geven in het nieuwe jaar. Hij had net voordat hij wegging een Kano gekocht en kon nog niet zwemmen. Vlakbij het strand is een ondiep meertje waar we elke ochtend naartoe liepen om zwemlessen te geven en verkoeling te zoeken in de schaduw van de palmbomen. Al na een paar dagen had hij de slag te pakken en begon hij veel vooruitgang te boeken.

Na twee weken besloten we samen een reisje te maken naar een plek ten zuiden van Goa. Daar was een kleine heilige stad, Gokarna waar Han een tijd had gewoont en we vebleven op loopafstand van de stad op een strand genaamd Om Beach. We verbleven een week bij een familie die een restaurant/guest house hadden en sliepen 's avonds in hangmatten die we hadden aangeschaft in Arambol onder de sterrenhemel. Overdag maakten we wandeltochten door de bergen en jungles en verkenden we de stad. In Gokarna konden we meer zien van het echte India (Goa is dan ook enorm toeristisch) Overal prachtig gekleurde tempels, winkeltjes, druk verkeer en natuurlijk de heilige koeien die overal lopen. We bezochten tempels en werden bij een van de tempels uitgenodigt door een Indiase familie om met hun mee te eten, op een bananenblad geserveerd kregen we rijst, curry,brood,chutney en zoetigheid na. De hele familie stond om ons heen om te zien hoe we het opaten en moesten lachen toen we naar onze fles water grepen nadat we een hap namen van de enorm pittige curry :)

We gingen naar een week terug naar Arambol en namen een hut voor een paar dagen, we genoten van het prachtige weer, de verkoelende zee en het strandleven van Goa. Ons eerste voornemen was op naar het noorden van India te gaan maar we hoorden dat het daar enorm koud was en op sommige plaatsen zelfs sneeuwde!

We besloten om het zuiden van India af te gaan reizen, eerst naar de staat ten zuiden van Goa, Karnataka en vervolgens naar de meest zuidelijke staat, Kerala. We boekten een busrit naar een oude stad vol met prachtige tempels genaamd Hampi, maar moesten een paar dagen wachten op een beschikbare bus. Dus nu naar bijna een maand gaan we weer onderweg en India ontdekken!

Groeten vanuit het zonnige Goa!

Ellenoor & Arnoud

slaperd1@hotmail.com

he luizakken, lekker in de zon. denk ook eens aan ons hier in de kou. wat een lieve mensen daar. genieten . liliefs van diana en wil

diana

moet alle recepten vragen daar, want het klinkt heerlijk het eten daar. nou nog ff genieten want je moet er weer tegenaan als jullie terug zijn. xxxdiana en wil

sjaak

yo! hoe is het reizergers? ik wou ff weette wanneer je naar londen gaat ,want ik had het idee om je daar op te halen ofzo als je daar bent. iedergeval stuur even een berichtje terug of geef ff een telefoontje!!??. sjaak

Yip Yip Yip

Hoera! Hoezee! Van Harte! en meer van dergelijk soort gebral.... Hang de slingers maar op in India en maak er een fijne dag van!

Ton