Hong Kong & een Maand "Mainland China"

Hallo lieve lezers thuis.....hier weer een nieuw verhaal uit het Verre Oosten

Van Liuzhuo naar Hong kong, afscheid nemen van Chris en op naar het treinstation, waar we echt net op tijd aankwamen om onze trein te halen.

14 uur hardseats, vrij oncomfortabele zitplaatse, niet echt fijn als je heel de nacht in de trein moet zitten. Na een hele nacht amper te hebben geslapen kwamen we aan in Shenzhen, de stad in China die grenst aan Hong kong.

Na een half uur lopen in de brandende zon met onze back packs en slaperige hoofde vonden we het metrostation. 1 uur met de metro, half slapend op onze back packs, eindelijk aan de grens.Maar daar 3 uur in de rij voor de paspoortcontrole, bah wat hebben we daar toch een hekel aan... Eindelijk over de grens met een nieuwe stempel voor 90 dagen Hong kong helemaal gratis:)

Op zoek naar de uitgang, tot onze verbazing was de enige manier om eruit te komen een metro te pakken, weer de metro in, weer een uur in de metro:(

Helemaal uitgeput aangekomen op het metrostation kowloon waar onze couchsurf host ons zou komen ophalen. Heather was een superaardige engelse meid dienet buiten de stad in een dorp woonde. Eenmaal bij haar thuis bood ze ons gelijk eten aan en een eigen kamer met een tweepersoonsbed. Na het eten vielen we uitgeput in slaap en werden we 's avonds pas wakker. Heather nam ons mee naar een restaurant waar we haar vriendin ontmoette (een excentrieke maar hilarische engelse actrice/drame lerares) na het eten dronken we wat samen maar nadat we erachterkwamen dat een biertje 60 Hong Kong Dollar (6 euro) kostte besloten we bij de nachtwinkel te gaan drinken en het straatleven te bezichtigen. Al snel ontmoette we een afrikaanse band die ons uitnodigde om mee te komen naar hun optreden en ze speelde zelfs reggae voor ons!

We verbleven een week bij Heather en we bezochten de stad en de nachtmartktjes en de typische drukke en chaotische straten van Hong Kong. Ook gingen we met de veerboot naar een eiland in de buurt (Lamma Island) waar we een wandeltocht door de bergen maakte van de ene kant naar de andere kant van het eiland

We regelde een niew visum voor China voor 30 dagen en namen afscheid van Heather en haar hond en kat die inmiddels gehecht aan ons waren geraakt :) Na 2 uur paspoortcontrole waren we weer op mainland china (zoals de mensen in Hong Kong de rest van China noemen) De cigaretten waren weer goedkoop en de straten waren weer smerig en iedereen spuugt er op straat (het echte china gevoel:)

Na een uur in de trein kwamen we aan in Guangzhou waar we weer een slaaplek hadden geregeld via couchsurfen (lang leve CS!!) waar we een nachtje konden verblijven. We gingen mee naar een couchsurf meeting waar we Jing ontmoette die ons een kamer in haar huis aanbood voor de rest van het weekend. Ze was een chinese en had veel gereisd door Europa,Azie en Zuid Amerika. We ontmoette haar vrienden en bezochten een prachtige tempel buiten de stad en speelden 's avond Mahjong en aten bij een straat barbeque restaurant voor 2 euro p.p. ! Prachtig in China al de straatrestaurantjes :)

Ze hielp ons om treintickets te halen voor onze volgende bestemming en we namen afscheid met heerlijk eten in een Turks restaurant (eindelijk weer kaas en brood!!:) we haalde onze trein net en we zaten weer 14 uur lang op onze hard seats in de Chinese slow train

Toen we in Guillin aankwamen hadden we weer amper geslapen en belden we onze couchsurf host op die onze taxichauffeur vertelde waar die heen moest. Onze host Kim was een chinees die het grootste gedeelte van zijn leven in Australie gewoond had en net klaar was met zijn studie en China zou gaan verkennen. We hielde siesta en na een paar uur werden we wakker en was het tijd om de stad te gaan verkennen.

Kim nam ons mee naar 1 van zijn favoriete restaurantjes waar we met zijn 3e voor 4,5 euro aten en dronken. Na een goede hap nam hij ons mee op sleeptouw, we gingen een park bezoeken.

In plaats van door de hoofdingang te gaan en veel geld te betalen liepen we een stukje langs de rivier en namen een krakkemikkig bruggetje over het water, Kim hield veel van wandele en wist hoe je goedkoop mooie gebieden kon bekijken. We gingen een trap op bij de voet van een berg en klommen helemaal naar de top waar je een adembenemend uitzicht had??Na een korte pauze en een hele zooi fotos gingen we weer naar beneden om vervolgens een andere berg te gaan beklimmen, de omgeving was prachtig en we genoten van het uitzicht.Na de 2de berg besloten we weer terug te gaan, we gingen weer naar hetzelfde restaurantje en aten onze buikjes rond. Na het eten liepen we weer terug naar Kims huis en vielen vrij vroeg in slaap op de bank.

We hadden met Chris afgesproken om samen naar Yanshuo te gaan (een dorpje vlakbij Guillin omgeven door prachtige bergen) Hij had een week vakantie dus we spraken drie dagen later af in Guillin om samen de bus te pakken. Hij kon via een engelse school in Yangshuo slaapplekken regelen als we twee uur per dag met de leerlingen praatten in het Engels. Dat kwam goed uit want tijdens de chinese vakantieweek was alles 2 of drie keer zo duur. Overdags huurden we fietsen en verkenden het landschap en 's avond gaven we de English Corner. De leerlingen waren uiterst nieuwsgierig en vroegen ons allerlei vragen. Vaak was je twee uur aan het praten over onze reizen en over nederland en de nederlandse cultuur (die ze vaak maar vreemd vonden)

We ontmoette vele reizigers die er ook als vrijwilligers werkten en 's avonds aten we samen en dronken we wat in een lokale bar Kaya waar we al gauw bevriend raakte met de mensen die er werkten en zo regelde we dat Arnoud er een avondje Reggae kon draaien (als laatste avond dus een perfect afscheidsfeest:)

De volgende dag namen we de bus terug naar Guillin waar we de trein naar Chengdu misten en kochten we kaartjes voor de dag erna. We belde Kim op of we alsjeblieft weer een nachtje bij hem konden verblijven en het was geen probleem. We ontmoette elkaar weer als vrienden en we maakte een wandeltocht langs de 4 meren in de stad en beklommen een berg vanwaar het uitzicht over de stad adembenemend was (zie de foto's)

De volgende dag maakte we ons klaar voor de treinreis van 24 uur naar Chengdu (maar ditmaal hadden we hard sleepers (treinbedden) gehaald) en namen afscheid van Kim. We zaten samen met een Koreaans gezin waarmee we ons eten deelden. De trein reed dwars door bergebieden en prachtige landschappen

Na heerlijk te hebben geslapen in de trein kwamen we aan in Chengdu waar we via Couchsurfen een Belgisch stelletje hadden gevonden waar we mochten verblijven. Een taxi rit verder waren we er en het was leuk om weer eens Nederlands te praten. Ze vertelden ons veel over hun reizen en wij over die van ons. 's Avonds aten we bij een straatrestaurant en gingen we op bezoek bij hun vriend Chefke die voor zijn werk met bekende bands in China toert. We voelden ons gelijk op ons gemak met de zuiderburen en hadden er een geweldige 3 dagen

Via Jing (pnze couchsurf host in Guangzhou) kregen we het nummer van haar neef die in Chengdu woont die ons de stad zou laten zien. We belde hem op en hij bracht ons met zijn auto naar de oude buurt van Chengdu en nodigde ons uit om traditionele chinese Hot Pot te gaan eten samen met zijn vriendin. Het was een echte ervaring en we mochten ook niet eens betalen ervoor hoe erg we er ook op aandrongen. We maakte weer kennis met de Chinese gastvrijheid

Vandaag zullen we de trein nemen naar Panzhihua vanwaar we een bus gaan nemen naar de Tiger Leaping Gorge, een bergebied waar je een wandeltocht kan maken van 3 dagen (meer hierover in het volgend verhaal)

En dan beginnen de dagen af te tellen van ons Chinees visum, op naar de volgende bestemming : Laos!

Dag Lieve Lezers Thuis!

Ellenoor & Arnoud

Echt super leuk om alle reacties te lezen op onze verhalen en foto's! Het geeft ook meer motivatie zo nu en dan wat te schrijven en foto's te uploaden

Special Thanks goes out to Guy ! voor de extra fotoruimte die we zeker gaan benutten :)

diana

geweldig ik zou graag in je rugtasje meewillen, veel mooie reis nog en dikke kus diana.

Andrea

Leuke verhalen, prachtige foto's!

Ik zou mezelf niet snel zien couchsurfen, maar als je dit allemaal leest, ga je toch twijfelen of het toch niet errug leuk zou zijn om eens te doen :)

mamma

wat een verhalen weer.practer hoor .reis een beetje met julie mee zo. geweldig

noud.vorstenbosch.

hallo Lieve arnoud & ELlenoor arnoud van H.G. met je verjaardag jongen. ik was je niet vergeeten hoor. ik heb je verhaal gelezen erg mooi zo. dat het zo allemaal kan. je onmoet wel goede mensen zeg goed voor jullie zeg. Lang leve ( couchsurf). nou Eindelijk he arnoud en ellenoor dat jullie chris hebben onmoet naar 2 jaar. dat was wel erg leuk zeker voor jullie. nou dat is wel lekker eten shinees en dan maar voor 4.a.5. euro met 3 man lekker toch. nou arnoud & Lelenoor ik zou zegen nog heeeeeeeeeeeeeeL veel pezier en tot de volgeden verhaalen. groetjes van mijn. ik hou van jullie. xxxx.....

l

jacq

Hey kullekes, echt zooo leuk om jullie verhalen te lezen!!!! Wat een avontuur :)
Hou ons op de hoogte want wij genieten ook van jullie reis! Dikke zoenen en have fun!

diana

ik wil ff zeggen dat ik morgen langs kom, leuk toch? hahahahaaxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx